Kapselgarderob

I flera år har jag funderat över kapselgarderob och innan dess var det basgarderob jag tänkte på. Men aldrig gjorde jag något i praktiken. Gå igenom alla kläder och rensa ut, det var inget som föll sig lätt för mig. Jag har aldrig varit en storshoppare, men med åren samlas kläder i garderoben i alla fall.
 Så läste jag den här boken.
Lessons from Madame Chic. Den är skriven av Jennifer Scott och baseras på vad hon upplevde när hon var i Paris som utbytesstudent. Det ledde till att Jennifer Scott skapade en form av kapselgarderob, The Ten Item Wardrobe. Den går ut på att man väljer ut tio huvudplagg som man bygger sin garderob runt. Jamen det kanske jag kan göra, tänkte jag. Sagt och gjort. Det var sommar då och jag valde 4 klänningar, 2 par jeans, en vit skjorta, en blus och två toppar.
Allt annat är extraplagg: Ytterkläder, skor, accessoarer, tröjor och koftor, t-shirts, träningskläder, badkläder, sovkläder och finkläder som man bara använder när det ska vara extra festligt. Är det här en kapselgarderob? kanske du undrar. Ja faktiskt. Man får försöka hålla antalet extra kläder nere bara.
The ten item wardrobe har faktiskt hjälpt mig att rensa ur garderoben. När jag väl omfattade idén och började praktisera den kunde jag rensa. De råd man får brukar vara att rensa först, men jag gjorde tvärtom. Jag bestämde mig också för att använda de kläder jag hade och inte göra mig av med bra kläder som inte platsade i min kapselgarderob just då. Jag sköt dem åt sidan i garderoben och när något plagg har blvit så slitet i min kapsel att jag inte vill använda det mer hämtar jag ett nytt ur mitt lager.
Vad är fördelen med det här? Det är lätt att bestämma vad man ska ha på sig. Jag fick en bra överblick över min garderob så snart jag öppnade dörren. Jag märkte hur få kläder jag använde. Det gjorde jag nog också förr, men det begrep jag inte då. Det blir lättare att skaffa nytt, det blir mer planlagt och impulsköpen minskar.
Jennifel Scott har i själva verket en idé om hela livet, inte bara kläder. Köp den bästa kvalitet du har råd med. Undvik impulsköp. Var alltid presentabel. (Jag är inte säker på hur väl jag lever upp till det.) Använd det bästa du har. Försök leva ett bra liv med din familj. Jag tycker att mycket hon står för är bra. Och precis som jag har lärt mig en del av Minimalisterna så har jag fått en del lärdomar av Jennifer Scott.
Om du vill veta mer om The Ten Item Wardrobe kan du titta på Jennifer Scotts blogg
Och här är en länk till hennes Ted-föreläsning
 
Kategori: Böcker, Livet; Taggar: Kapselgarderob, Kläder;
Kommentera inlägget här: