The Mustards

Det talas mycket om influencers nu för tiden, människor som bloggar och finns på Instagram och Youtube och som tjänar pengar på sin verksamhet. De mest framgångsrika av dessa influencers har många följare. Det är lätt hänt att man tänker på en ung kvinna som pratar om smink och mode när man hör ordet. Men Influencers finns av olika sorter.
Jennifer Scott som jag har berättat om i ett annat inlägg kan väl betraktas som en influencer. Hon är författare också och tjänar antagligen mest på sina böcker, men att hon påverkar människor är helt säkert. Hon har påverkat mig till exempel.
Influencers och Youtubare finns alltså av många slag. Det här inlägget skulle handla om just The Mustards och nu är det dags att presentera dem.
The Mustards är ett svenskt ungt par som gör Youtubefilmer och också podcasts på engelska. De är unga, de är veganer och mycket designintresserade. De har en helt annan, genomtänkt estetik än vad jag har. Deras lägenhet skulle till exempel inte passa mig. The Mustards bor i Berlin och jag vet inte riktigt hur de försörjer sig. Kanske gör de inte bara Youtubefilmer utan en massa andra saker också.
Varför är nu jag, nybliven pensionär,  intresserad av dem? Jag tror att det beror på att de är så olika mig, till ålder, utseende, sätt att leva, ja allt. Det gör att jag helt enkelt tycker att de är spännande. Jag har mött dem på Youtube. De har en kanal där, som det heter och de har många följare.  Ibland tycker jag att de är väldigt roliga.
Här en länk till ett av deras frukostsamtal om vad som kommer att ersätta hipstern.
Och här en länk till en annan video som handlar om problem i kärleksrelationer. De tar upp frågor som följare har skickat in, de har fått hundratals och när jag ser det här förstår jag hur viktiga influencers kan vara för följarna och vilket förtroende de kan ha för dem.
Jag har läst i tidningen att det finns gymnasium med estetiskt program där man kan välja en inriktning med kurser i entreprenörskap, journalistik, reklam och information för att senare arbeta som influencer. Många har visat intresse för den inriktningen säger en representant från skolan. Det blir en hård verklighet som eleverna kommer ut i när utbildningen är slut. Men The Mustards har nog lyckats.
 
Kommentera inlägget här: