Trasor?

Nu när jag inte jobbar längre räcker energin till mer här hemma. Vi gick igenom lakansförrådet. Hittade två lakan som var utslitna. Vad skulle vi göra med dem? Att slänga dem till förbränning är inte det mest miljöoptimala.
Man lär kunna lämna utslitna textilier till Hemtex och andra kedjor. Men det mesta som lämnas in där fraktas till Tyskland. En ytterst liten del blir material till nya tyger. En del återvinns som isoleringsmaterial och stoppning i bilklädslar. En del återvinns som trasor till industrin. Kanske skulle det bli mina lakans öde?
Det finns ett svenskt företag som heter Renewcell. I en fabrik i Kristinehamn tillverkar man ny textil av utslitna kläder av bomull i ett slutet system, så kemikalierna de använder återanvänds istället för att släppas ut i naturen. Men ännu kan bara en bråkdel av allt textilavfall tas om hand på det sättet. Och berget av textilavfall är enormt stort. Antagligen kommer återvinning av textilier att öka i framtiden. Det blir nog nödvändigt
Det här och en del annat har jag lärt mig genom en blogg, Minimalisterna. Man behöver varken vara minimalist eller vilja bli det för att ha glädje av den bloggen. Jag är själv inte minimalist men den bloggen har givit mig inspiration och kunskaper.
Vi får nog var och en göra vad vi kan och ge vårt lilla bidrag till att bevara vår miljö. Själv bestämde jag mig för att göra egna trasor av mina gamla lakan och återanvända dem här hemma.
Vi ses igen på måndag.
 
Kategori: Livet Taggar: Hållbarhet, Miljö, Återvinning;
Hanneles bokparadis:

cykeltrasor till cyklande maken ❤️

Svar: Bra idé!
Mösstanten

Kommentera inlägget här: