Böcker om kärlek

Temat för denna veckas boklista från Johannas deckarhörna är alla hjärtans dag. Då ska det handla om kärlek alltså.
  • Vad jag älskade av Siri Hustvedt. Om vänskap mellan två famlijer i New York. Och kärlek och svek. En underbar bok.
  • Maken av Gunbritt Sundström. En roman om ett långt förhållande mellan en man och en kvinna, om kärlek och svårigheter. Är det rimligt, är det möjligt att hålla sig till en partner?
  • Mitt i livet : en roman om kärlek av Joyce Carol Oates. Om människor i en fin förort och vad som häder dem när vännen och älskaren? Adam Berendt dör.
  • Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Tiden är början av 1900-talet. Arvid älskar Lydia men har inte råd att gifta sig med henne. De gifter sig var och en med andra och träffas senare i livet och inleder en kärleksförbindelse.
  • Svindlande höjder av Emily Brontë. Skriven 1847. Om den tragiska kärlekshistorien mellan Catherine Earnshaw och Heathcliff.
 
Kategori: Böcker Taggar: Böcker
Hanneles bokparadis:

fin varierande lista, just denna av Hustvedt har jag inte läst fast boken finns i min bokhylla, Sundström väntar också...

Svar: Kul att du tycker om listan. För mig måste det vara allvar med, inte bara romantik. Det är då kärleken i boken känns i min hjärterot.
Mösstanten

Lena:

Tack för trevliga tips.

Svar: Kul att du uppskattar listan.
Mösstanten

Boklysten:

Vad jag älskade har jag oläst i bokhyllan. Svindlande höjder finns på min lista också. Tack för tips om de andra!

Svar: Vad jag älskade var en stor upplevelse när jag läste den.
Mösstanten

[Anna]:

Jag har inte läst någon från din lista, måste se så jag har inte har missat någonting.

Svar: Man hinner ju inte läsa allt ändå.
Mösstanten

Villa%252520Frejas%252520bokblogg:

Tack för tipsen. Svindlande höjder har jag läst, men inte övriga vad jag kan minnas.

A ROOM OF MY OWN:

har läst dem alla utom just denna Hustvedt. brukar gilla henne

Ugglanoboken:

Jag tycker också mycket om Hustveds bok, och Svindlande höjder är en stor favorit!

Annette:

Hos dig var det allvarligare och mer djupgående kärlekshistorier än hos många av oss andra. Svindlande höjder var jag nästan besatt av när jag var yngre, och lyssnade väldigt mycket på Kate Bush som sjunger Wuthering Hights så makalöst vackert och innerligt, precis så som man föreställer sig den olyckliga kärleken. Övriga böcker har jag inte läst, men allihop lockar.

Svar: Jag tycker att glädjen behöver allvaret för att få djup.
Mösstanten

Vargnatts bokhylla:

Svindlande höjder har jag läst och tycker mycket om :)

Svar: Det var länge sedan jag läste den, men det var en upplevelse. Sedan gick den som tv-serie också vill jag minnas.
Mösstanten

violen:

Intressanta titlar där jag läst flera stycken.

Fialia:

Haha... Svindlande höjder är ju helt klart en kärlek, inte riktigt hälsosam dock.

Svar: Nej, kärlek är ju inte alltid hälsosam. Om det inte ska kallas passion förstås.
Mösstanten

Monika:

Romantik i böcker är inte riktigt mitt favorittema, men jag har funderat på om jag kanske skulle läsa Svindlande höjder.

Svar: En klassiker som är värd att läsa.
Mösstanten

Marie%20Eggimann:

Maken står i bokhyllan oläst tyvärr.

Svar: Då har du en bra bok där.
Mösstanten

Sara Pepparkaka:

Maken läste jag, men den blev tyvärr ingen favorit för mig då.

Svar: Nej, det är ju personligt vilka böcker man faller för.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: