Årets bokrea

 Denna tisdags tema från Johannas deckarhörna är årets bokrea. Det blir en lite summarisk lista här där jag tar upp fem böcker som jag gärna vill läsa.
  • Breakfast at Tiffany's av Truman Capote. Jag har inte läst den, inte ens sett filmen och en pocket på engelska brukar inte kosta endast 39 kr, så den tycker jag är ett fynd.
  • Välkommen till Amerika av Linda Boström Knausgård. Jag har inte läst något av Linda Boström Knausgård och länge tänkt att jag skulle läsa den här boken. Den ska vara ett familjedrama om en flicka som önskar att hennes pappa ska dö - och så dör han.
  • Begravd jätte av Kazuo Ishiguro. Jag har faktiskt bara läst en bok av honom och det var en av hans tidigaste. I Begravd jätte leker Ishiguro med genrer coh den ska vara pikareskroman, äventyrsberättelse och fantasy på samma gång. Det låter spännande, tycker jag.
  • Den som stannar, den som går av Elena Ferrante och
  • Det förlorade barnet av samma författare. Jag har läst de två första i serien, jag tyckte att de var väldigt bra och vill gärna läsa också dessa två.
 
Kategori: Böcker Taggar: Böcker
Villa%252520Frejas%252520bokblogg:

Heja bokrean! Tack för tips.

Boklysten:

Begravd jätte finns på min lista också! Tack för tips om de andra!

Monika:

Stod och funderade på Ferrantes böcker, men insåg att om jag vill läsa dem så kan jag låna. Just dessa känns det inte som att jag behöver äga :)

Svar: Jag känner faktisk inte att jag behöver äga en enda i min lista. Köper just nu i stort sett inga böcker. Jag gjorde en lusta över böcker jag vill läsa som finns på rean. Ken ju eventuell vara ett tips för någon annan. Fast förstås, om någon av dem finns kvar när den värsta reahetsen har gått över kanske det kan bli ett köp. Jag kan alltid lägga boken på bokbytardisken när jag har läst den.
Mösstanten

Fialia:

Har också riktat in mig på Akademibokhandelns engelska klassiker för 39 kr.

Hanneles bokparadis:

bra böcker, läst fyra av dessa (inte den första).

Mia%2520Eggimann:

Jag får ta mig en titt i bokhandeln senare.

violen:

Begravd jätte är den enda jag inte läst. Och den äger jag redan! ;-)

Svar: Det låter ju bra!
Mösstanten

A ROOM OF MY OWN:

Begravd jätte är så bra. men en måste läsa sakta. Linda Boström Knausgård har jag också tänkt mig att jag skulle läsa någon gång

Svar: Jag ser fram emot att läsa den så småningom.
Mösstanten

Vargnatts bokhylla:

Begravd jätte funderar jag på att köpa!

Anonym:

Jag älskade Never let me go men lyckades aldrig klara av dialogen i Jätten

Svar: Det blir spännande att se vad jag tycker om dialogen när jag läser den.
Mösstanten

[Anna]:

Känner till hela din toplista men har inte läst någon av dem!

Svar: Ja, det är ju samma sak för mig.
Mösstanten

Lena:

Tack för tipsen. Den enda jag läst är Begravd jätte och den gillade jag jättemycket.

Nilmas Bokhylla:

Ingen jag har läst men kul med lite tips tycker jag!

Kommentera inlägget här: