Kvinnliga levnadsöden

Temat för veckans boklista från Johannas deckarhörna är kvinnliga levnadsöden. Här är min lista på fem böcker som har givit mig mycket. De är alla så bra på olika sätt så jag bara räknar upp dem.
  • Under huden av Doris Lessing. Självbiografi av en av mina favoritförfattare.
  • Bara en mor av Ivar Lo Johansson. Om flickan Rya-Rya som blir statarhustru.
  • Glasfåglarna av Elsie Johansson. Och de andra böckerna hon har skrivit om Nancy.
  • Bremer, en biografi av Carina Burman. En riktig tegelsten men man får veta mycket om den driftiga Fredrika Bremer.
  • Att föda ett barn och de andra två böckerna i trilogin om hemmafrun Maj av Kristina Sandberg.
Många bokbloggare deltar i tisdagslistan. Om du går in på Johannas deckarhörna och tittar på kommentarerna till listan så hittar du bokbloggar där fler intressanta böcker finns listade.
 
Kategori: Böcker Taggar: Böcker
Boklysten:

Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

Evelina:

Tack för tips!

Ugglanoboken:

Under huden minns jag att jag gillade!

A ROOM OF MY OWN:

Bara en mor har jag också med liksom kristina Sandberg. Doris Lessing har jag läst och Glasfåglarna och så klart Burmans bok om Bremer. väldigt bra lista

Monika:

Har inte läst någon av dessa, men jag känner till dem :)

Anonym:

Bara en mor blev jag så otroligt berörd av när jag läste den. Statarlivet och livet som kvinna var verkligen inte enkelt.

Svar: Jag haar lärt mig mycket om vår historia genom Ivar Lo.
Mösstanten

Marias bokhylla:

Vad oerhört många böcker om sådant här det finns egentligen. :) Inte läst någon av dina. Tack för tips!

Svar: Ja man hinner ju inte läsa allt. Och genom den här boklistan får man mer tips än någonsin. Jag försöker glädja mig över bok efter bok som jag läser och inte tänka för mycket på allt som jag inte har läst. Fast ta till mig några tips så klart.
Mösstanten

Hanneles bokparadis:

fina begåvade kvinnor, Lessing och Bremer gillar jag, läst Elsie med, Burman är bra.

violen:

Lessing är eftersatt hos mig. Bremer vore roligt att läsa om men jag har inte styrketränat klart än, verkar vara en tung bok!

Svar: Ja man måste ha lite armstyrka om man ska lyckas hålla i Bremerboken. Lessing är nog min absoluta favorit. Hon har skrivit många olika slags böcker, också science fiction.
Mösstanten

Marie Eggimann:

Jag skulle vilja läsa båda trilogierna. Det verkar intressanta.

Svar: De är väl värda att läsa. böckerna om Nancy är en utvecklingshistoria. Porträttet av Maj är suveränt med hennes fördelar och alla tillkortakommanden. Jag har nog träffat henne i verkligheten.
Mösstanten

Vargnatts bokhylla:

Att föda ett barn har jag lyssnat på :)

Svar: Den är bra.
Mösstanten

Bokdamen:

Lessing var det länge sen jag läste något av. Maj har jag läst två böcker om, bra med en påminnelse om att jag har en bok kvar att läsa....

Lion´s Library:

Har den sista boken om Maj kvar, får läsa den :)

Annette:

Bara en mor blev jag så otroligt berörd av när jag läste den. Statarlivet och livet som kvinna var verkligen inte enkelt.

Svar: Samma för mig, djupt berörd.
Mösstanten

Sara Pepparkaka:

Faktiskt ingen jag läst, så jag tar dem som tips!

Johannas deckarhörna:

Är nyfiken på att läsa Sandbergs böcker om Maj vid något tillfälle.

Kommentera inlägget här: