Sport i litteraturen

 
Veckans tema från Johannas deckarhörna är sport i litteraturen. Och det passar riktigt bra nu när det är vinter-OS och sportlov. Här är min lista:
  • Den stora matchen av Arnaldur Indriðason. Det är en deckare och miljön är Reykjavík. Året är 1972 och schackmästarna Bobby Fischer och Boris Spasskij möts i "århundradets match".
  • Jag smyger förbi en yxa av Beate Grimsrud. En fin barndomsskildring om flickan Lydia som växer upp i en stor udda famlij och som tränar fotboll och löpning.
  • Jag är Zlatan : min historia av Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz. Jag har inte läst den men det har min man gjort och han säger att den är bra.
  • Sekonden av P O Enquist. Om Idrott och fusk och politik och falska liv. Huvudpersonen är son till en man som var släggkastare och slog svenskt rekord, men det avslöjades att han använt en för lätt slägga. Jag tror inte att jag har läst den (minnet alltså!) men P O Enquist brukar skriva bra.
  • Jag vill ha hela världen av Fredrik Ekelund. Om Daniel Lagerhielm, framgångsrik språkforskare och fotbollsspelare. Men hans karriär blir inte spikrak och när det tar emot går det snart riktigt illa. Jag tror att det måste vara korpfotboll Lagarhielm spelar. Det var länge sedan jag läste boken. Men fotboll förekommer i alla fall. Och jag kommer ihåg att jag tyckte att boken var bra.
 
Kategori: Böcker Taggar: Böcker
Hanneles bokparadis:

Zlatan är den enda jag har i min bokhylla, tack för tips.

Hanneles bokparadis:

kul med schack, dataspel borde jag haft med...

A ROOM OF MY OWN:

schack, dataspel skulle jag inte räkna som idrott/sport. Sekonden har jag också med. Grimsrud står i hyllan

Svar: Jag har kanske tänjt lite på gränsen där. :-)
Mösstanten

Bokdamen:

Indridasons bok funderade jag på men jag kunde inte bestämma mig för om schack är sport eller inte. ;) tack för övriga tips!

Kommentera inlägget här: