Bra böcker av kvinnor som jag läst i vinter

Ämnet för denna tisdags boklista är Vinterns bästa. Jag gör en lista med egen vinkling eftersom det är internationella kvinnodagen på torsdag. Mitt ämne blir: Bra böcker av kvinnor som jag har läst i vinter. Gå gärna till Johannas deckarhörna för att se hennes lista och få länkar till andra listor i kommentarerna.
  • Norrlands svårmod av Therése Söderlind. Det är hennes debutroman och jag tycker att den är riktigt bra. Lite väl mycket text kanske men absolut värd att läsa. Boken är ett familjedrama där den 23-åriga Anna som har råkat illa ut i livet letar efter svaret på vad som hände i hennes familj när hon var sju år.
  • Bli som folk av Stina Stoor. Också det en debut, men denna gång en novellsamling. Boken har ett speciellt, dialektalt språk. Stoor säger inte för mycket, man får läsa lite mellan raderna och hon lyckas verkligen få mig att känna barnens utsatthet i flera av historierna.
  • Från det femtonde diskriktet av Mavis Gallant. De flesta berättelserna är förlagda till franska rivieran. Tiden är 1940- och 1950-tal och människorna ingår mer eller mindre i den brittiska kolonin där. Här finns också barns utsatthet i flera av historierna. Mavis Gallant berättar inte för mycket. Massor finns under ytan. Den här boken hittade jag på bokbytardisken på biblioteket. Det är jag glad för. Rekommenderas.
  • Liv till varje pris av Christina Sandberg. Den sista delen i trilogin om hemmafrun Maj. Så bra böcker.
  • Sommaren utan män av Siri Hustvedt. Jag säger inte mer om den här. I morgon kommer en längre text om den boken.
 
Kategori: Böcker Taggar: Böcker
Villa Frejas bokblogg:

Tack för tipsen. Jag blir nyfiken på Norrlands svårmod.

Svar: Väl värd att läsa enligt min åsikt.
Mösstanten

Carro:

Liv till varje pris har jag ännu kvar men har läst de tidigare två. Verkligen böcker som har satt sig hos mig.

Svar: De är så bra. De handlar ju inte bara om hemmafruliv i sig utan ger också en hjärtskärande bild av en familj där det finns alkoholproblem.
Mösstanten

Annette:

Jag har ännu inte läst serien om Maj, men har första delen liggande på mitt skrivbord, redo att läsas så snart jag hinner. Sommaren utan män beställde jag i samband med en bokreabeställning, hoppas att den är bra. Jag skall titta in hos dig och läsa vad du skriver om den i morgon.

Boklysten:

Har inte läst någon av böckerna på din lista men ett par av dem finns olästa i bokhyllan. Tack för tips om de andra!

Hanneles bokparadis:

Stina Stoor gillar jag

Svar: Ja, den var fin. Fick den som present av en kollega när jag gick i pension, faktiskt.
Mösstanten

Klimakteriehaxan:

Har inte ens läst om Maj, fast jag har boken ... Omslaget till Norrlandsboken är kanonbra!

Svar: Serien om Maj är verkligen läsvärd. Problemet med alla läsvärda böcker är att man hinner inte läsa dem alla.
Mösstanten

Monika:

Norrlands svårmod tyckte jag väldigt mycket om och i år finns hennes andra bok i läsplaneringen.

A ROOM OF MY OWN:

har läst Vägen till Bålberget och den var mycket bra. Liv till varje pris var jag väldigt förtjust i. däremot var jag lite besviken på Hustvedt

Svar: Hustvedts bok var inte alls som jag föreställde mig. Inte lika bra som Vad jag älskade, men väl värd att läsa, tycker jag.
Mösstanten

violen:

Det var en bra vinkling. Faktiskt har jag läst alla och gillade verkligen. Bra urval

http://violensboksida.bloggplatsen.se/2018/03/06/11514592-toppfem-vecka-10-vinterns-basta/

Svar: Kul attdu tycker det.
Mösstanten

Marie%20Eggimann:

2 av böckerna finns i hyllan olästa, men nu vet jag att de är bra.

Svar: Ifall vi tycker lika förstås.
Mösstanten

Bokdamen:

Liv till varje pris har jag kvar att läsa i serien om Maj, tack för påminnelsen och de övriga tipsen!

Lena:

Har inte läst en enda av böckerna från din lista. Tack för tipsen.

Ugglanoboken:

Mycket intressant på din lista! Norrlands svårmod har jag länge tänkt läsa och Bli som folk tycker jag är precis hur bra som helst.

Svar: Jag tyckte bättre om Norrlands svårmod än vägen mot Bålberget. Det kan förstås bero på att jag var i fel stämning när jag läste den. Jag läser böckerna mer medvetet nu när jag skriver om dem.
Mösstanten

Vargnatts bokhylla:

Norrlands svårmod vill jag läsa!

Lottens bokblogg:

Therese Söderlinds böcker är så bra!

Svar: Ja jag ser fram emot att läsa mer av henne.
Mösstanten

Sara Pepparkaka:

Tack för tipsen!

Kommentera inlägget här: