Den afrikanska farmen av Karen Blixen

I Den afrikanska farmen berättar Karen Blixen om sina 17 år i Kenya. Tidsmässigt sträcker sig berättelsen från tiden före första världskriget och framåt.
Under de här åren drev Blixen en kaffeplantage som låg inte så långt ifrån Nairobi. Kenya var en engelsk koloni på den här tiden och Blixens bok ger en intressant inblick i hur livet för en europeisk plantageägare kunde te sig. Blixen har att antal tjänare i huset och mycket arbetsfolk som har sina hyddor och kor och små odlingar på hennes mark. Till sitt folk, som hon uttrycker det, har hon ett patriarkalt förhållande. Hon sköter de sjuka så gott hon kan och ser till att de transporteras till sjukhus om det behövs.
Det är Européer som bestämmer i kolonin. De infödda har inte ens rätt att äga en liten jordbit. Massajerna har fått flytta till ett nytt område. Karen Blixen tillhör kanske de bättre plantageägarna men hon berättar att även hon har slagit sin arbetskraft. Dock har hon en stor respekt för de olika folkslagen och berättar om deras olika sätt att se på världen.
Då och då rider Karen Blixen iväg på safari, och under första världskriget är hon ansvarig för stora oxspann med förnödenheter till trupperna vid gränsen. Att befinna sig ute i vildmarken är inte ofarligt. Det händer att hon måste skjuta ett lejon.
Karen Blixens sätt att skriva om tillvaron i Kenya är vidunderligt fin. Arthur Lundkvists översättning från 1930-talet håller fortfarande. Blixens beskrivningar av landskapet och djurlivet är poetiska och vackra och tar stor plats i boken. Bara hennes sätt att skriva om hur bergen i fjärran växlar utseende beroende på vilken tid på dagen det är och om de olika årstiderna och om alla olika fåglar och andra djur gör det värt att läsa boken, men den innehåller mycket mer än så. Folkliv och olika seder hos folkgrupperna i Kenya, svårigheten att driva en kaffeplantage och porträtt av både européer och infödda. Vi får ta del av många olika människoöden. Den Afrikanska farmen är mästerligt skriven. Det tar lite tid att ta sig igenom den, men det är det värt.
På omslaget ser ni en bild från filmen Mitt Afrika där Meryl Streep spelade Karen Blixen och Robert Redford spelade Denys Finch-Hatton som Karen Blixen hade ett förhållande med. Han var en äventyrare som var mycket ute i naturen och som under många år hade sin hemmabas på Blixens farm.
Den Afrikanska farmen av Karen Blixen, Trevi 1986. Översättning: Artur Lundkvist.
 
Hanneles bokparadis:

det var för att tag sedan jag såg filmen, en fantastisk kvinna!

Svar: Verkligen! Och vilken bok! Underbara naturbeskrivningar.
Mösstanten

Hanneles bokparadis:

(frågor som passar dig:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/04/fem-en-fredag-rester.html

Svar: Jag såg att det handlade om rester. Bra tema. Först blev det fester, jag skriver så ofta fel. Restfest kanske?
Mösstanten

skogsnuvan:

Jag har läst den och det var verkligen en mästerlig berättelse. Så spännande och fint skriven.

Svar: En mycket bra bok.
Mösstanten

ajlimullersandvik.blogg.se:

jag har varken läst eller sett den! Så tack för att du skrev detta :) Nu blev jag sugen på att gräva fram den!

Svar: Verkligen läsvärd!
Mösstanten

Sarah:

Så kul med ett boktips :)

Hanna Karlsson:

Det låter verkligen som en bra bok. Har varken läst boken eller hört talas om filmen. Blev sugen på att se filmen. :-)

Svar: Den går kanske att låna på biblioteket?
Mösstanten

Agneta Croneld:

Ett spännande liv och jag borde läsa boken, filmen var bra men lite för tillrättalagd för min smak.
Jag läser långsamt och väljer noga de titlar jag vill LÄSA men har nu börjat lyssna också.

Svar: Jag har nog sett filmen men det var ju så länge sedan så jag minns nästan ingenting.
Mösstanten

Kraka:

Har inte läst boken, men sett filmen på den tiden då den var ny på biograferna. Om jag får tid kanske jag läser boken, men böckerna som väntar på att bli lästa, eller lyssnade på, blir bara fler och fler...

Ha en bra söndag!

Svar: De tenderar att bli det ja.
Mösstanten

Yasmine:

Låter som en spännande bok! Men kanske ska vara lat och se filmen istället :)

Svar: Ja det finns ju en film, även om jag tror att boken och filmen skiljer sig en hel del.
Mösstanten

Carolina:

Låter som en himla spännande bok! :)

Kommentera inlägget här: