Juldagar av Jeanette Winterson

Som ni ser är undertiteln 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar och det är just vad den här boken innehåller. Det finns berättelser som har härlig julstämning, berättelser med spöken, berättelser om mirakel och med magi. Jag föll för många av dem: Den hjärtskärande Snömamman om Jerry som har en mamma som dricker, Silvergrodan som är en galen Dickensartad historia och Lyshjärtat om sorg över en kärlekspartner som har gått bort.
Men alla historierna är värda att läsas och recepten också, även om man inte är intresserad av recept och aldrig tänker använda dem praktiskt i köket. Matlagningsavsnitten är personligt skrivna med små berättelser från författarens liv. Till exepel kan vi läsa om Ruth Rendells röda surkål.
Att jag hittade den här boken beror på andra bokbloggare som har rekommenderat den. Tack för det! Det är en fin bok att läsa under julen eller varför inte redan nu när mörkret blir allt tätare och vi börjar känna att det så smått lackar mot jul. En bok att bli glad och sentimental och lite sorgsen över.
Juldagar - 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar av Jeanette Winterson, Wahlström & Widstrand 2017. Översättning Lena Fries-Gedin och Jessica Gedin.
 
Kategori: Noveller Taggar: Storbritannien
Hanneles bokparadis:

ååå, en av mina favoritböcker inför jul... av min favoritförfattare

Svar: Visst är den härlig att läsa.
Mösstanten

Lisa:

Verkar vara en jättebra och intressant bok :)

Carinasphotolifestyle.se:

Åh den verkar vara i min smak!
Tack för tips
/Carina

Kommentera inlägget här: