Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood

Den här romanen har ni kanske läst. Den kom ut redan 1985. Men jag har läst den först nu.
Tjänarinnan som berättar kallas Offred. Hon har blivit fråntagen allt, till och med sitt namn. Offred bedyder att hon tillhör Fred. Hon är tjänarinna i hans hushåll och det innebär att hon som räknas som fruktsam ska bli befruktad och föda hans barn. Blir det inget barn ligger hon illa till. Om hon föder ett barn tar Freds hustru hand om det. Offred är enbart en behållare, en kropp som som ska föda barn i ett samhälle där allt för få människor är fruktsamma.
Tjänarinnans berättelse handlar om ett USA förvandlat till en teokratisk diktatur. En elit av män härskar både över kvinnorna och andra män. Det är en brutal regim som officiellt beskriver sitt styre med många vackra ord. Allt är noga reglerat. Sex utanför äktenskapet är förbjudet. Och precis som i vissa andra nu existerande diktaturer blomstrar hyckleriet. Visst kan de härskande männen roa sig och utnyttja prostituerade. Inofficiellt. Och precis som i många andra diktaturer har kvinnorna inga rättigheter, eller mycket få. Annan sexuell aktivitet än den mellan man och kvinna är förbjuden. Det verkar också vara ett kännetecken för totalitära regimer.
Genom minnen från Offreds liv före omvälvningen i samhället, minnen som liknar våra egna, ställer Atwood en mänskligare värld - med många problem, visst, men mänskligare - mot en diktatur där förtrycket har gått så långt att Offred och hennes medsystrar är reducerade till kroppar. Atwood beskriver också olika kvinnors lott i diktaturen. En del får vissa privilegier. Även kvinnor utövar förtryck precis som i diktaturer vi känner till från verkligheten. Atwood gestaltar också hur svårt det är att manövrera i ett sådant samhälle. Hur ska man klara sig? Vem vågar man lita på? Men romanen är inte helt utan hopp. Det finns de som vågar motarbeta regimen.
En annan roman som jag kommer att tänka på när jag läser Tjänarinnans berättelse är Imamens fall av Nawal El Saadawi.
Tjänarinnans berättelse är en mycket bra bok inte bara innehållsmässigt. Atwood är en mycket skicklig författare som både kan skapa poetiska bilder, spänning, och starka kontraster.
Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood, Norstedts 2017. Översättning: Maria Ekman.
 
Hanneles bokparadis:

en bok som väntar och väntar i min bokhylla, hittat Atwood på loppis.

Svar: Den har väntat ganska länge på mig också.
Mösstanten

Klimakteriehäxan:

Jag läste boken när den kom ut. Otroligt bra, otäck, spännande, allt möjligt. Ska läsa uppföljaren (The Testaments) som kommit nyss, bara den finns i pocket! Såg förstås tv-serien också, även den mycket bra.

Svar: TV-serien har jag inte sett. Men uppföljaren ska jag också läsa. Jag har reserverat den på biblioteket.
Mösstanten

Lillan Kind:

Det går knappt att tänka sig hur hemskt det måste vara att leva som kvinna i det samhälle som boken utspelar sig i. När jag läste om tjänarinnans lott i livet kom jag att tänka på avelsdjur. I dagens samhälle är många djur reducerade till kroppar, vars syfte är att föröka sig eller bli uppätna - vilket förhoppningsvis inte tjänarinnan blir när hennes fruktsamhet är över.

Svar: Du har helt rätt i att även djur far illa.
Mösstanten

BP:

Har inte läst boken, men väl sett första säsongen av The Handmaid's Tale på tv. Otroligt bra. Väntar på nästa säsong!

Svar: Jag har bara läst boken.
Mösstanten

Scylla:

Jag var också rätt sent ute. Läste den för bara ett par, tre år sedan. Tyckte mycket om den. Har inte sett serien.

Svar: Nej serien har jag heller inte sett och kommer inte att göra det.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: