Snö av Ellen Mattson

Det är år 1718, några dagar vid juletid i en liten stad på västkusten. Karl den tolfte har blivit skjuten under fälttåget i Norge. Liktåget och alla soldaterna är på väg till den lilla staden. Jakob Törn, apotekare, har lämnat sitt hem eftersom hans hustru gick till angrepp mot honom med kniv när han berättade att kungen var död. Borgmästaren oroar sig för hur staden ska kunna härbärgera och föda alla de återvändande soldaterna. Det är isande kallt.
Snö handlar om krigets konsekvenser. Sverige hade varit i krig länge. Massor av män hade dött och lemlästats. Landet hade dessutom hemsökts av missväxt under åren. Först kommer den döde kungen och hans närmaste soldater. Hovet befinner sig på en gård i närheten. När balsameringen är färdig forslas kungen i sin kista vidare till Stockholm och med honom följer hovet och hans närmaste vakt. Efteråt får invånarna i staden ta hand om alla soldaterna som kommer stapplande från Norge. De har sommaruniformer. Många har frusit ihjäl på vägen.
Ellen Mattson berättar om krigets fasor och om hur folket får ta konsekvenserna. Fältskären amputerar händer och fingrar och ben och fötter på löpande band.  Stadens sjukhus är överfullt. Invånarna tar fram mat ur magasinen och tänder eldar för att värma soldaterna. Det är många vintermånader kvar. Kommer maten att räcka sedan?
Sverige är ingen demokrati. Envälde råder. Några har nya radikala idéer om hur landet borde styras men det är farligt att protestera. Kommer enväldet att försvinna med den döde kungen?
Ellen Mattson har sagt att för henne är relationerna mellan människorna det viktiga och hon gestaltar Jakob Törn, hans hustru och många andra så att de blir levande människor med problem, med hat och kärlek. Mitt i allt elände, all hårdhet och alla svårigheter finns omtanke och medkänsla. Hon har också skapat en miljö som jag befinner mig i som läsare. Kylan, vinden, färgerna, lukterna, ljuden. Detta gör att den här romanen blir en stark upplevelse.
Snö är en mycket bra bok som jag rekommenderar.
Snö av Ellen Mattson, Bonniers 2001.
 
Kategori: Romaner Taggar: Sverige
Hanneles bokparadis:

verkar vara en bra och intressant bok, har nog inte läst något av henne.

Svar: Jag har läst denna och Vinterträdet och jag vill läsa mer av henne.
Mösstanten

Hanna Karlsson:

Det låter som en bra och gripande men samtidigt hemsk bok. Tack för tipset!

Svar: Det är en bra bok. Jag vill läsa mer av Ellen Mattson.
Mösstanten

Paula:

Jag har läst Glädjestranden, 2008, men den fick bara två av fem i betyg av mig. När jag tittade på hennes böcker på boktipset.se (hoppas du utnyttjar den hemsidan, där finns allt!) så ser jag att Snö har fått betydligt bättre betyg, så jag vill gärna läsa den också!

Svar: Glädjestranden har jag funderat på att läsa. Ska kika på boktipset. Tack för tipset. :-)
Nu har jag kikat. Vinterträdet har tre stjärnor. Den har jag läst och jag skulle ge den fyra, så det är inte säkert att man tycker som andra. När det gäller Testamente av Nina Wähä är det visst bara Kenneth bokhållaren och jag som inte är imponerade. Så jag kanske ger mig på Glädjestranden i alla fall.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: