Samtidsromaner

Den här boklistan var också knepig. Och både för att Allt under himmelens fäste är jäkligt bra och på grund av att mycket av vad jag har läst sedan jag började blogga är tillbakablickande så finns den i listan också denna vecka. Temat samtidsromaner kommer som vanligt från Johannas deckarhörna.
När jag nu tänker på begreppet samtidsroman måste jag bestämma mig för vad jag menar. Boken ska vara skriven i vår samtid och helst ha kommit ut efter 2010. Den ska också handla om vår samtid. Och genast med första boken i listan bryter jag mot min egen regel som ni kan se.
  • Lördag av Ian McEwan. Den kom 2005 och utspelas 2003 men den känns så väldigt samtida och är bra och spännande. Romanen handlar om ett dygn i hjärnkirurgen Henry Petrownes liv. En dramatisk historia där Petrowne och hans familj blir hotade av en man som han har råkat i gräl med på gatan.
  • Allt under himmelens fäste av Maria Hamberg. Jag ordar inte mer om den. En mycket bra bok och titeln är en länk.
  • Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri. Samma här. Jag länkar till min text om boken.
  • De fördrivna av Negar Naseh. Den känns verkligen samtida. Titeln är en länk.
  • Ärr av Audur Ava Ólafsdóttir. Om en man som inte vill leva längre och som reser till ett krigshärjat land för att ta sitt liv. Också här är titeln en länk.
Om ni går in på Johannas deckarhörna så hittar ni fler exempel på samtidsromaner.
Och för att avsluta lite aktuellt här vill jag önska er en fin Valborgsmässoafton och Första Maj.
 
Hanneles bokparadis:

härlig blandning, läst tre av dina, Nasehs bok blir jag nyfiken på.

Svar: Den är klart intressant.
Mösstanten

Josefin:

Ärr och Lördag vill jag läsa! Allt under himmelens fäste har jag inte läst, men nu måste jag kolla upp den. :)

Svar: Ian McEwan är en mycket bra författare.
Mösstanten

Monika:

Har inte läst någon av dina, men jag känner i alla fall igen flera av dem :)

Svar: Så är det ofta när jag ser andras listor.
Mösstanten

Marie Eggimann:

Jag har inte läst en enda av dina men finns några jag funderat på. Trevlig valborg men utan eld.

Svar: Trevlig Valborg önskar jag dig också!
Mösstanten

Marie Eggimann:

Jag gör ett nytt försök med kommentar den förra försvann. Jag har inte läst någon av dina än.

Svar: Båda kom hit!
Mösstanten

Klimakteriehäxan:

Idel olästa. Har lite svårt för Hassen K. McEwan gillar jag.

Svar: McEwan är bara så bra.
Mösstanten

ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag har faktiskt inte läst en enda av dessa böcker! Jag har två i bokhyllan, men olästa. Nu blev jag lite taggad :D

Svar: De är värda att läsas, allihop. :-)
Mösstanten

Villa Frejas bokblogg:

Allt under himmelens fäste tyckte jag om.

Svar: Det är en fin bok.
Mösstanten

Bella:

Roligt med så många tips! Glad Valborg☺!

Svar: Detsamma till er!
Mösstanten

Bokdamen:

Allt jag inte minns har jag läst, gillade. Blev en annan av Khemiri på min lista. Lördag tror jag inte att jag har läst men annat av McEwan.

A ROOM OF MY OWN:

jag har läst en hel del av Ian McEwan men faktiskt inte denna. tror inte att jag läst de andra heller

Annette:

Jag har tyckt om det jag läst av Ian McEwan, och blir lockad att läsa även den du har med i din topplista. Måste kolla upp de övriga också, som verkar intressanta. Hoppas du får en fin första majdag!

Svar: Ian McEwan är bra. Jag har en av honom bland mina 12 hyllvärmare som jag ska läsa i år. Och en till som jag hittade på bokbytardisken. Trevlig första maj önskar jag dig också!
Mösstanten

Sara Pepparkaka:

Ärr är jag riktigt sugen på att läsa.

Svar: En fin bok.
Mösstanten

Carolina:

Låter som bra böcker! :)

Svar: Ja jag har i alla fall haft glädje av dem.
Mösstanten

Lottens bokblogg:

Allt jag inte minns tyckte jag väldigt mycket om!

Svar: En mycket fin berättelse.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: