Favoriter från barndomen - Tisdagstrion

Det är inte utan att jag känner mig lite nostalgisk när jag gör som Ugglan & Boken vill och tänker mig tillbaka till min barndoms böcker i denna Tisdagstrio.
På bilden ser ni Myran Emma av Carl H. Lindroth och Carl-Einar Borgström. Den fick jag som barn och jag lärde mig mycket om myrornas liv, att de mjölkade bladlöss, att en myra kunde råka ut för ett myrlejon, hur arbetsmyrorna tog hand om äggen i myrstacken, och mycket mer. Jag kommer ihåg att jag tyckte att boken var spännande att läsa och jag har sparat den, så detta är exemplaret som jag läste. Min mamma har skrivit sitt namn och årtalet 1949 i boken. Då fanns inte jag, men senare fick jag den. Ett starkt minne från barndomen.
En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett är en annan bok som betydde mycket för mig när jag var barn. Den hemliga trädgården har jag läst först som vuxen. När jag var barn visste jag inte ens att den boken fanns, men Lille Lorden som Brunett också har skrivit och En liten prinsessa läste jag. Den sistnämnda handlar om en rik flicka som placeras på en flickpension i London. Hennes far arbetar i Indien och på flickans elfte födelsedag kommer ett meddelande om att hennes far har dött, utfattig. Flickan måste flytta till ett kyffe på vinden och får arbeta hårt. Hon fryser och är hungrig. Föreståndarinnan som tidigare har smickrat henne eftersom hon var så rik är nu elak och hård. Men naturligtvis slutar berättelsen lyckligt. En liten prinsessa var länge den bästa bok som jag någonsin hade läst.
Femböckerna av Enid Blyton. De behöver kanske inte någon presentation? De var så spännande, kanske för att barnen fotvandrade och rodde ut till Kirrin Island och var inackorderade på någon bondgård utan att föräldrarna fanns i närheten. Barnen var självständiga och upplevde många spännande äventyr. Så härligt det var varje gång jag fick tag i en Fembok som jag inte hade läst!
Som avslutning en bild ur Myran Emma.
 
Hanneles bokparadis:

Burnetts Prinsessa såg jag som barn som svartvit filmatisering med Shirley Temple, visas fortfarande i svt, Enid Blyton läser jag fortfarande )

Svar: Femböckerna alltså! Filmatiseringen av Lilla prinsessan har jag inte sett. Vill kanske inte. Inget kan nå upp till minupplevelse av boken.
Mösstanten

Vargnatts bokhylla:

Femböckerna läste jag också :)

Svar: Roligt att höra. Vi tillhör inte alls samma generation så vitt jag förstår. Tänk att Femböckerna har överlevt så länge.
Mösstanten

Monika:

Femböckerna gillade jag också :)

Svar: De var så spännande.
Mösstanten

Ugglanoboken:

Vilken fin bok om myran!

Svar: Ja visst är den fin. En av de få böckerna från barndomen som jag har sparat.
Mösstanten

Robert W:

Ja, jag älskade också Femböckerna!!!

Svar: Vi är många!
Mösstanten

Klimakteriehäxan:

Blyton kan vara den författare som påverkat flest barn genom tiderna, tänker jag.

Svar: Så kan det mycket väl vara.
Mösstanten

Hanneles bokparadis:

barnbarnen gillar insekter... och böcker om myror

Svar: Jag har väl aldrig varit någon insektsälskare men Myran Emma tyckte jag om.
Mösstanten

Boklysten:

En liten prinsessa har jag läst och tyckte den var underbar! Har också läst några av Blytons böcker.

Svar: Kul att du också föll för En liten prinsessa.
Mösstanten

Marie:

Jag läste aldrig femböckerna utan Lotta istället.

Svar: Lottaböcker tror jag inte att jag läste.
Mösstanten

Lena:

Fem-böckerna gillade även jag. Har för mig att även min dotter läste dem.

Svar: Flera generationer har visst glädje av dem.
Mösstanten

Sara Pepparkaka:

Burnetts alla böcker läste jag också och tyckte dom var så bra!

Svar: Fina barnböcker. Jag är så glad att jag även har läst Den hemliga trädgården fast det var som vuxen.
Mösstanten

Alva:

Fem-böckerna tyckte jag mycket om när jag var mindre!

Svar: De flesta verkar ha läst dem.
Mösstanten

Scylla:

Myran Emma, ha ha, vad sött! Kanske jag borde ha haft den när jag var barn, jag var livrädd för myror. Möjligen för att jag alltid lyckades bli biten. Jag lär ha kommit hem gråtande som barn med brallorna fulla av rödmyror. Jag blir för övrigt fortfarande biten stup i kvarten. Jag kände bara till Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett, de andra var nya för mig. Femböckerna har jag förstås läst, jag gillade dem också.

Svar: Jag skulle också gråta om jag hade brallorna fulla med rödmyror. :-)
Mösstanten

Nilmas Bokhylla:

Femböckerna känner man ju till men de andra var faktiskt helt nya för mig! Så kul att kika in hos varandra och se allas olika svar.

Svar: Visst är det roligt att delta i Tisdagstrion.
Mösstanten

Åsa:

Dom två första kände jag inte till, men Femböckerna läste man ju några av.

Svar: De var spännande.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: