Sitta och glo - igen

Nu har det blivit alldeles för mycket padda. För mycket Youtube, för mycket deckare, för mycket bilder som flimrar förbi och letar sig in i min hjärna. Nu inför jag aktivt och medvetet gloendet i mitt liv igen. Det är alldeles för tidigt på året för balkongsport. Det innebär att sitta och glo på balkongen rakt ut. Titta på en och annan fågel och människa som kommer gående med sin hund och framförallt låta tankarna vandra i huvudet. Men nu är det för kallt för det.
Jag känner att gränsen är nådd så nu schemalägger jag gloendet så att det ska bli av. Jag är ju pensionär och har förmånen att bestämma över min tid.
Gloschemat blir till att börja med som följer:
Vid första koppen te på morgonen sitter jag och glor. Ingen padda, inte ens nyheter och väder. Och ingen bok.
Vid eftermiddagsfikat sitter jag och glor. Ingen bok då alltså.
Minst en kvarts gloende innan jag lägger mig på kvällen.
Jag måste gå ut hårt nu som ni märker för hjärnan känns alldeles för mosig.
Dessutom ska jag låta bli att titta på Youtube i en vecka. Vad är det för dumheter att hålla på som jag har gjort? Det finns mycket intressant på Youtube, men mycket skräp också. Här behövs rensning. Jag har helt enkelt för mycket skräp i huvudet.
Om värdet av att sitta och glo har jag skrivit tidigare här.
 Ta hand om er allihop.
 
Elisabeth:

Så klokt, att sitta och glo, eller som de gjorde förr, kura skymning.
Youtube tittar jag nästan aldrig på. Det går hur bra som helst, att låta bli.

Svar: Det är bra att låta bli. Det blir lätt för mycket.
Mösstanten

Hanneles bokparadis:

jag gillar att ta det lugnt, ser bara en film per dag... lagom, vi har bara svt, tycker om både film och böcker... men sånt vill jag inte bestämma i förväg. Läser i tidningen om det är någon bra föreläsning. Nu ska jag fika med min 86-åriga mor och titta på 1960-tals bilder i min nya reafyndbok. Eftermiddag och kväll ska jag vara barnvakt, ska också läsa min bokcirkelbok.

Svar: Det låter som en bra dag. Ha det gott!
Mösstanten

Klimakteriehäxan:

Hahaha!!! Jo men visst glor man onödigt mycket på små rutor fyllda av digitala budskap. Och därmed mindre på annat IRL. Men i dag blir det hur som helst damernas skidstafett i VM i Seefeld. Så det så. Men tänkte hinna med en promenad först.

Svar: Titta på idrott är nog ändå en väldigt bra avkoppling.
Mösstanten

Angelica Wåhlin:

Att bara sitta och glo tror jag är väldigt underskattat :)

Tofflan:

Nej You tube tittar jag nästan aldrig på. Däremot kollar jag Instagram för jag gillar foto också, inte bara böcker och skrivande. :P Och jag glor på WordFeud i mobilen också, det är ett vettigt spel, tycker jag. Samtidigt känner jag som du och önskar att jag kunde införa mer "bara gloende rent generellt". Tack för påminnelsen!

Svar: Det är mestför att säga till mig själv. Eller rättare sagt, om jag skriver ordet på bloggen måste jag ju göra något åt det.
Mösstanten

Tofflan:

Jo jag fattade det, men även jag lystrade personligen.

Svar: :-)
Mösstanten

Janet:

Jag gillar inte att sitta och glo, jag föredrar verkligen att ha något att göra, läsa, se på. Min man brukar utan framgång föreslå att vi bara ska sitta tillsammans på en parkbänk när vädret tillåter eller nere vid sjön i stugan och en liten stund går väl an men det är inget jag längtar efter eller känner att jag behöver. Vi brukar kompromissa genom att jag läser högt och han glor. :-D

Svar: Vilken trevlig kompromiss! Högläsning kanske vi borde hålla på med lite till kvinns och mans.
Mösstanten

Hanneles bokparadis :

Youtube har massor med gamla bra filmer! ❤️

Svar: Ja det finns massor av bra på Ypoutube, musik, filmer, intressanta föreläsningar. Det är ju jag som har tittat alldeles för mycket och på alltför mycket dåligt. Visst behöver vi det dåliga också, i alla fall jag, men inte i den mängd som det har varit för mig på sistone. Måtta är oftast bra så ny kör jag helt enkelt en vecka utan Youtube så får vi se om jag kan hålla det på en bättre nivå sedan.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: