Sommarboken av Tove Jansson

Tack vare att jag började blogga har jag nu läst den här fina boken. Förra året hade vi topfem-lista om somriga böcker och då var det många som rekommenderade den. Det gjorde de rätt i och nu kan jag rekommendera den till andra.
Boken handlar om en farmor, ett barnbarn och en pappa som bor på en ö i Finska viken om somrarna. Det är ingen löpande berättelse utan varje kapitel är en liten berättelse i sig så det går bra att läsa en eller ett par av dem och återkomma till boken senare. Men jag tyckte ändå att det var fint att läsa alla på en gång. Jag har satt Sommarboken i kategorin romaner för jag tycker inte att det är en novellsamling. Alla berättelserna hör ihop och de ger olika vinklar och bilder av livet på ön.
Det är olika väder och olika händelser men precis som med Pappan och havet som jag läste i höstas är innehållet i Sommarboken mycket större än så. Att vara barn, med glädjeämnen och rädslor. Att bli gammal. Hoten i paradiset. Människans fåfänga strävan att bemästra naturen. Livets slut.
Boken handlar nästan enbart om farmodern och barnet. Pappan är mest som en skugga i bakgrunden. Han arbetar. Jag tänker att han är konstnär eller författare. Men i ett kapitel är han mycket aktiv när han vill skapa om det vilda till kultiverad odling på ön.
Farmoderns och barnbarnets relation är mycket fint gestaltad med barnbarnets envishet och rädslor och farmodern som är trött och egensinnig och vill vara ifred ibland. Det är en klok farmor och ett klokt barnbarn, fast barnet är litet, och de tycker mycket om varandra. Det som händer i boken säger så mycket om vårt liv på jorden.
Så läs Sommarboken. På bokens omslag står att många läser den gång på gång, och så är det nog.
Sommarboken av Tove Jansson, Förlaget 2017.
Sommarboken kom först ut 1972.
 
Hanneles bokparadis:

bästa sommarläsningen! ❤️

Svar: Verkligen!
Mösstanten

Emma Engström:

Åh det verkar ju vara en himla fin bok! :D

Svar: Den är fin och älskad av många.
Mösstanten

Bella:

Det låter som en bok jag vill läsa! Vilket bra tips, tack!

Svar: Älskad av många.
Mösstanten

Carolina:

Tack för tipset! Hört talas om den här boken förut, men aldrig läst den. Nu när jag inte har kurslitteratur jag ska läsa, kan jag gärna tänka mig att sitta med den här :D

Svar: Det är en fin bok.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: