Spiraltrappan

Spiraltrappan är en gammal rysarklassiker som vi hade nöjet att se för ett litet tag sedan. Handlingen är förlagd till början av 1900-talet och huvudpersonen är Helen som ni ser på bilden.
Helens föräldrar dog i en eldsvåda när hon var barn och chocken ledde till att hon blev stum. Nu bor och arbetar hon hos en sjuk välbärgad änka. I det stora huset finns också änkans två söner, en sekreterare, en sjuksköterska, en kokerska och en gårdskarl.
I trakten härjar en seriemördare som angriper kvinnor med handikapp. Eftersom Helen är stum är hon också hotad.
Mer ska jag inte säga om handlingen, men huset är som sagt stort, rummen är många och spiraltrappan leder ner till den mörka källaren.
Den här rysaren passade mig bra eftersom den inte var superotäck. Men bitvis var den allt spännande.
Spiraltrappan lanserades 1945. Regissör är Robert Siomak. Dorothy McGuire spelar Helen och Ethel Barrymore spelade den sjuka änkan.
Filmen baseras på en roman av Ethel Line White.
 
Kategori: Film Taggar: Film
Hanneles bokparadis:

Hitchcock är min favorit, skapar stämning utan att visa allt.

Svar: Hitchcock är bra. Det är visst många som tror att den här filmen har regisserats av honom.
Mösstanten

Kraka:

Hitchkock är bra. Men i just den här filmen har han nog inte haft något finger med i spelet. Det är regisserad av Robert Siodmak, som också regisserad Slaget vid Little Big Horn. Annars tror jag han mest regisserat tyska filmer som inte är så kända i Sverige.
Kan man se den där du bor? Eller finns den mer lättåtkomilgt för oss andra?
Ha en fin och bra fredag!

Svar: Nej han har inte regisserat den här filmen utan Siodmak precis som jag skriver i inlägget, men det finns tydligen många som tror att Hitchkock är regissören. Men man kan ha en trevlig rysarstund även utan Hitchkock.
Mösstanten

Tofflan:

Låter jättespännande ju!!! Älskar den här typen av gamla, ruggiga filmer där man lyckas skapa obehagliga stämningar trots brist på den teknik vi har idag och med enkla, hederliga skrämselmedel.

Svar: Det är roligt med gamla filmer.
Mösstanten

Lillan Kind:

Åh jag bara älskar gamla rysarklassiker!! :D Vilket glädjande tips! Såväl handlingen som miljön i filmen verkar vara exakt vad jag tycker om i filmväg. Nu återstår att lyckas se den också :)

Svar: Vi lånade den på biblioteket.
Mösstanten

Hanneles bokparadis:

(jag visste att denna inte är Hitchcocks)

Svar: Jag förstod nog det. Jag känner igen ditt sätt att kommentera. :-) Men jag har läst på nätet att många tror att Spiraltrappan är en Hitchcockfilm.
Mösstanten

Emma Engström:

Detta lät faktiskt himla spännande :D <3

Yasmine:

Låter läskigt, och konstig som jag är så vill jag ju genast veta slutet haha!

Svar: Fast det ska man inte berätta för någon som inte har sett filmen. :-)
Mösstanten

Carolina:

Låter som en otäck men bra film! :D
Gillar lite äldre filmer faktiskt. På något sätt blir de rent allmänt lite läskigare tycker jag ;)

Svar: En del gamla filmer är verkligen bra.
Mösstanten

Kommentera inlägget här: