Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg

Den här berättelsen kretsar kring ett mord och det är offret som berättar efter döden. Det är ett brutalt styckmord men det är berättat på ett sätt som gör att jag klarar av att läsa. Gång på gång i boken kommer mordet tillbaka men alltid berättat lite olika. Kanske beror det på att det är det döda offret som svävar omkring över jorden som berättar. Fast vi får veta brutala detaljer finns det ändå en distans.
Offret heter Kristina och för mig syftar titeln på hela hennes korta liv. Hur det finns kärlek, men med brister. Hur hon blir beroende av heroin och hamnar på gatan som prostituerad för att få ihop pengar. Hur hennes barn blir omhändertagna av samhället. Och så slutpunkten, mordet.
Kärlekens Antarktis är alltså en förskräcklig historia men den är så genialt berättad att den blir vacker. Stridsberg har arbetat med korta textstycken som är blandade i tiden. Det här var ingen bladvändare för mig utan jag läste en bit i taget och la boken ifrån mig ett tag och gjorde annat. Det blev nästan som att läsa poesi med ett stort innehåll. Berättelsen säger så mycket om hela livet och fast jag inte har varit med om samma händelser känner jag ändå igen mig. Mellan textstyckena finns hela mänskligheten, känns det som, ja hela, eller åtminstone en bit av universum. Berättelsen känns som en stor bubbla som då och då landar på jorden.
Litteraturen vimlar av kvinnor som är offer och blir brutalt mördade. Här ville Sara Stridsberg ändra fokus. Det är inte mördaren som är viktig, det är offret. Det vimlar också av berättelser om kvinnliga offer där läsaren lätt får sexuella känslor fast berättelsen är så grym. Jag tycker att kvinnokroppen blir utnyttjad i bok efter bok, deckarserie efter deckarserie. Sara Stridsberg undviker det. Hennes berättelse har en annan synvinkel. Fast kvinnan är ett objekt för mördaren är hon det inte för oss som tar del av berättelsen.
Kärlekens Antarktis är bland det bästa jag har läst hittills i år. Språket är enkelt och rakt och samtidigt vackert. Boken är inte helt lätt att läsa, men det är värt besväret.
Tack Agneta som skrev så fint om boken och fick mig att bestämma mig för att läsa den fast jag var rädd för innehållet! Länk till Agnetas blogg har du här.
Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg, Bonniers 2018.
 
Kategori: Romaner Taggar: Sverige
Hanneles bokparadis:

en bok jag inte vill läsa...

Svar: Det ville inte heller jag först. Men jag ändrade mig och det är jag glad för.
Mösstanten

Hanneles bokparadis:

svt hade dokumentär om Sara Stridsberg , men den är borta... Babel om henne är kvar två dagar:
https://www.svtplay.se/video/19303459/babel/babel-sasong-28-avsnitt-4?highlight=sara-stridsberg-om-sin-nya-roman-karlekens-antarktis&position=85&start=auto

Svar: Dokumentären har jag sett. :-)
Mösstanten

Lillan Kind:

När jag hörde berättas om boken på tv kände jag att den nog inte är något för mig. Jag känner så stort obehag av att såväl läsa om som att se brutalt våld och frosseri i hemska mord. Men så som du beskriver boken låter den ändå intressant.

Svar: Det tog tid innan jag vågade läsa den. Men den är skriven med en slags distans. Allt är sett ovanifrån.
Mösstanten

Carolina:

Låter som en fruktansvärd bok måste jag få säga - samtidigt som du ändå berättar gott om den så kanske värd att ge en chans? :)

Svar: En bok om en fruktansvärd händelse, men skriven så att jag kunde läsa den.
Mösstanten

Emma Engström:

Vad otäckt det låter, men verkar ju himla spännande! :D

Kommentera inlägget här: