Tisdagstrion - Först i serien

Bokserier finns det många. I dagens Tisdagstrio har jag valt tre gamla deckar- och thrillerserier. Klassiska skulle man väl kunna säga.
Stig Trenters serie deckare med fotografen Harry Friberg läste jag när jag växte upp. Min pappa tyckte mycket om Stig Trenters böcker och de fanns i bokhyllan hemma. Nu har vi en rad Trenterdeckare här i vår hylla och min man tycker om att läsa en och annan ibland som avbrott från det han annars läser. Farlig Fåfänga är den första boken i serien med Harry Friberg. Jag minns inte mycket men miljön är Stockholm och Fåfängan är en kulle på Söder med praktfull utsikt. Boken publicerades första gången 1944.
Whose Body? är den första deckaren i Dorothy Sayers serie med lord Peter Wimsey som problemlösare. Den svenska titeln är Lord Peters största affär. I berättelsen har en av hans bekanta hittat ett naket manslik, endast iförd en pincené, i sitt badkar. Whose Body? publicerades 1923.
En man med många talanger av Patricia Highsmith är den första boken i serien med Tom Ripley. Han är en kallhamrad, hänsynslös och charmerande man utan samvete. En psykopat, med andra ord. Spännande och bra skrivet. Originalets titel är The Talented Mr Ripley och den kom ut 1955.
Om du tittar in hos Ugglan & Boken hittar du fler spännande serier.
 
Ugglanoboken:

Gillar dina klassiska! Tack för tipsen!

Svar: Kul att du gillar dem.
Mösstanten

Hanneles bokparadis:

Dorothy Sayers gillar ag verkligen, har några olästa i min bokhylla, Patricia Highsmith har jag inte hört talas om, någon trenter finns i min bokhylla.

Svar: Patricia Highsmith är väl värd att läsa.
Mösstanten

Monika:

Jag har köpt någon samlingsvolym med de tre första delarna om Ripley. Någon gång ska jag läsa dem också :)

Svar: Gör det! :-)
Mösstanten

Robert W:

Verkar vara intressanta serier.

Svar: Ja jag uppskattar dem i alla fall.
Mösstanten

Marie:

En man med många talanger har jag i en annan upplaga.

Svar: Det här ärju en liten pocket.
Mösstanten

Boklysten:

Jag älskar Trenters serie med Harry Friberg och har faktiskt börjat köpa upp mig på dem igen för att läsa om dem. Sayers Lord Peter Wimsey är en annan favorit som jag läste en hel del av för länge sedan.

Svar: Vi har en hel del här hemma som min man har köpt.
Mösstanten

Lena:

Stieg Trenter läste jag när jag var yngre. Gillade hans böcker.

Svar: Det blir lätt något mysigt med gamla deckare.
Mösstanten

Tofflan:

Stieg Trenter läste jag mycket av som tonåring. Lord Peter Wimsey-böckerna har jag läst en del av och skulle vilja läsa alla. Bör nog kollas upp. Tack för påminnelsen!

Svar: Dorothy Sayers är en fin författare.
Mösstanten

Vargnatts bokhylla:

Jag har inte läst någon av dem så tack för spännande tips! :)

Svar: Var så god!
Mösstanten

A ROOM OF MY OWN:

har inte läst mycket av vare sig Trenter eller Sayers. men Patricia Highsmith läste jag allt av för en del år sedan. jag gillade hennes psykologiska stil

Svar: Patricia Highsmith skrev bra. Dorothy Sayers rekommenderar jag.
Mösstanten

Klimakteriehäxan:

Triss i deckare! Jag läser visserligen mycket mindre deckare nu för tiden, men varför inte?

Svar: Jag läser inte heller mycket deckare numera. Kanske därför jag tar till gamla klassiker i den här trion.
Mösstanten

Lottens bokblogg:

Tre klassiker. Trots alla deckare jag läst under årens lopp tror jag aldrig jag läst något av Trenter

Svar: De kan nog nästan bli lite töntiga ibland om man läser dem nu, men det blir ett nostalgiskt plus.
Mösstanten

Sara Pepparkaka:

Dorothy Sayers är en stor favorit, speciellt de där också deckarförfattaren Harriet Vane är med!

Svar: Harriet Vane är en stark gestalt.
Mösstanten

Cinnamon:

Har inte läst någon av dina men vill läsa Dorothy Sawyer och Patricia Highsmiths böcker.

Svar: Två bra författare.
Mösstanten

Bokdamen :

Kul med deckarklassiker. Länge sen jag läste något av dessa författare så lite nostalgi ;)

Svar: Lite nostalgi blir det!
Mösstanten

Scylla:

Trenter har jag läst, möjligen någon Sayers också, men inte Highsmith. Det kanske jag borde.

Svar: Hon skriver bra.
Mösstanten

TinaO:

Tre riktiga klassiker! Jag har dock inte läst någon av dem...

Kommentera inlägget här: